Köpinfo & villkor

                         

KÖPINFORMATION

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att handla hos M Öst Creative AB (organisationsnummer 559241-3529), nedan kallat mostcreative.se.

När du handlar via Internet gäller konsumentköp- och distansavtalslagen. Denna lag skyddar dig som konsument när du genomför köp på distans. Läs mer hos Konsumentverket (öppnas i ett nytt fönster).

Ändringar och tillägg i din beställning går att göra om du kontaktar mig, enda undantaget är om din beställning redan är packad och frakten är bokad. Observera att ett tillägg eller ändringar i din beställning gör att leveransen blir framflyttad. 

Vid uppenbara felaktigheter (t ex fel pris, tryckfel eller liknande) förbehåller jag mig rätten att korrigera felet i efterhand, dock kontaktar jag givetvis alltid dig som kund med information. Detsamma gäller de fall då varan är slut i lager eller vid tekniska fel.

Alla bedrägeriförsök polisanmäls och jag förbehåller mig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

Samtliga priser i butiken är inklusive 25% moms och är angivna i svenska kronor.

 

ORDERBEKRÄFTELSE

Efter att du har genomfört ditt köp skickar jag en orderbekräftelse till din e-post. Vill du ändra din beställning på något sätt måste du kontakta mig snarast. Enklast är att vidarebefordra orderbekräftelsemailet med information om vad som är fel till [email protected] 

Det är SUPERVIKTIGT att du kontrollerar att du verkligen fått en orderbekräftelse, kolla gärna i skräppostfoldern också. Har du inte fått en orderbekräftelse från mostcreative kan det vara så att ordern inte är registrerad. Väljer du Payson som betalningsalternativ får du även ett mail från dem gällande din beställning. Det är ditt ansvar att läsa dessa för att kontrollera så inget har blivit fel i din beställning.

När din beställning är packad och inlämnad för leverans får du ytterligare ett mail där det står att leveransen är på väg till dig.

Om du väljer att skapa inloggningskonto när du betalar din beställning kan du dessutom se status på din beställning när du loggar in (Ditt konto hittar du längst ner i sidfoten under rubriken Kundtjänst)

 

BETALNING

Betalning kan göras på tre sätt:

  1. Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett PaysonKonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson.
    Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. Payson startade 2004 i Sverige och flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet. Om PaysonFaktura: Vi erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB.  Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 0 kr.  För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Alternativt ett representera ett Företag registrerat i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickas betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Payson debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet. Mer information och fullständiga villkor finns här: https://www.payson.se/sv/anvandarvillkor/  Information om ångerrätt Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden, se mer under Ångerrätt & Retur nedan. Information om pantsättning: Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924. Läs mer om Payson här: www.payson.se

  2. Du kan betala med Swish. När du väljer Swish som betalsätt kommer betalningsuppgifterna upp i din registrerade Swish-app och du kan enkelt godkänna betalningen med bank-ID direkt i appen.

  3. Du kan välja förskottsfaktura till Bankgiro: 5183-5734, det är viktigt att du anger ditt ordernummer och namn som meddelande. Observera att betalningen måste inkomma inom 7 arbetsdagar, annars makuleras beställningen. Jag påbörjar beställningen först när betalningen har inkommit. Information om betalningen får du i mailet med din beställningsbekräftelse och du får sedan förskottsfaktura i ett separat mail. OBSERVERA att kreditupplysning görs hos UC vid högre belopp, då krävs person- eller organisationsnummer.

 

FRAKT & LEVERANS

Jag packar och skickar din beställning inom 1-2 arbetsdagar, under förutsättning att eventuell förskottsbetalning har inkommit. För beställningar där tilläggsbeställning inkommit vid senare tillfälle är det den senast lagda beställningen som avgör leveransdatum. Tänk på att DHL enligt avtal har 1-3 arbetsdagar på sig att leverera ditt paket till Servicepoint efter att de hämtat det hos mig och Postnord delar ut post varannan dag på vissa orter. De allra flesta kan hämta ut paketet dagen efter, men bor du långt upp i Norrland, på Öland, Gotland eller ute på landsbygden kan du oftast räkna med den längre leveranstiden. Jag skickar alltid ut ett mail med sändningsnummer när ditt paket lämnar mig, sändningsnumret kan du använda för att själv spåra paketet eller för att hämta ut det om sms-aviseringen inte kommit fram.

DHL Servicepoint -  du som kund betalar frakt från 69 kr. Vikten och storleken på ditt paket avgör fraktpriset därefter, mellan 69 kr och 289 kr för Servicepoint-paket.

Paketen kommer till ditt närmaste DHL Servicepoint för uthämtning och du måste legitimera dig för att hämta ut paketet, därför är det viktigt att du alltid uppger ditt för- och efternamn med samma stavning som på din giltiga legitimation. Har du fyllt i mobilnummer vid beställning så får du en SMS-avisering när paketet är på väg och/eller när det har kommit till utlämningsstället. I övriga fall kommer aviseringen via e-post eller brev. Detta fraktsätt är spårbart och helt försäkrat.

DHL Paket: När du som företagare eller kommun/skola handlar av mig kan du välja att få din leverans skickad med DHL Paket. Det kostar från 159 kr och DHL kör ut paketet till den leveransadress du uppgett. Observera att utkörning sker under kontorstid och det måste finnas någon på plats för att ta emot leveransen. Om ingen finns på plats för att ta emot paketet görs en tilläggsdebitering för extra utkörning! Detta fraktsätt är spårbart och helt försäkrat.

Alla paket som skickas med DHL, som är både spårbara och försäkrade ända fram till dig. Leveranstiden är 1-3 arbetsdagar inom Sverige efter att paketet är inlämnat för leverans.

Postnord Varubrev - För små och lätta paket kan du välja Postnord Varubrev för 49 SEK. Observera att om paketet inte går ned i din brevlåda kommer det lämnas utanför din dörr! Ingen ersättning utgår från Postnord för paket som försvinner och därför skickas inte dyra beställningar via detta fraktsätt. Om du godkänner att paketet skickas med detta fraktsätt i  brevlådan, utanför din lägenhetsdörr eller på din villatomt, övergår ansvaret på dig när Postnord har lämnat paketet. För att skicka med Postnord till ombud tillkommer en kostnad på minst 50 kr!  Om din beställning är större/tyngre än angivna mått för varubrev i kassan eller överstiger ett visst värde (300 kr) kommer du att få en begäran att tilläggsbetala för annat fraktsätt för att få ditt paket.

Postnord MyPack Home - För hemleverans med Postnord, du aviseras innan och får välja dag/tid för din leverans. Du väljer själv om det måste kvitteras eller får lämnas utan kvittering (varpå du själv tar ansvar för om paketet försvinner). Viktbaserad frakt från 159 kr, spårbar och försäkrad frakt vid kvittens. Detta fraktsätt finns endast för vissa leveranser.

DHL Parcel Connect - Finland Om du bor på fastlandet i Finland kan du handla hos mig, det är ett fraktpris från 159 SEK, viktbaserad frakt.

DHL Parcel Connect - Danmark Om du bor i Danmark kan du handla hos mig, det är ett fraktpris från 129 SEK, viktbaserad frakt.

Postnord Utrikes - Åland Om du bor på Åland kan du handla hos mig, frakt sker med Postnord och kostar från 189 SEK, viktbaserad frakt - är ditt paket tyngre än 2 kg tillkommer extra fraktkostnad. 

Hemleverans TUNG - Stora och tunga paket som inte kan skickas till ombud kommer med hemleverans, fraktbolag kan vara olika då jag bokar den hemleverans som är förmånligast till din ort. Fast fraktpris: 895 kr.

Avhämtning - för dig som bor i närheten kan  du välja att hämta din beställning på plats hos mig i Tumba. Observera att du måste boka dag och tid innan!  Jag är ofta flexibel, men om det inte passar en viss dag och tid så måste detta respekteras. Du får ett mail från mig när din beställning är klar för upphämtning. Ingen betalning sker på något annat sätt än de betalningsalternativ som finns i webshoppen.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till berörd transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket!

Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med mig.

Har du lagt en order och inte hämtar ut din försändelse innan den går i retur  (7-30 dagar beroende på fraktleverantör och om det är brev eller paket), så faktureras du 300 kr för att täcka alla returavgifter samt det administrativa arbetet med hantering av produkterna.

Vissa produkter har längre leveranstider och är då angivet som t.ex. "3-8 dagars leveranstid", denna tiden tar det oftast om en produkt ligger i externt lager hos en leverantör. Jag vill informera dig som kund om att det kan ta ännu längre tid på grund av leverantörernas fraktsätt vilka jag ej kan styra över. Leveranstiden avser arbetsdagar, ej lördag, söndag eller övriga helgdagar.

I de fall där endast en del av din beställning finns i lager kontaktar jag dig och frågar om du vill vänta tills alla produkter kan skickas samtidigt, eller om du vill ha produkten krediterad eller utbytt mot liknande.

 

REKLAMATION

Jag kontrollerar alltid produkterna så mycket som det är möjligt före leverans. Skulle det vara något fel på din produkt, kontakta mig inom 14 dagar efter att du har mottagit din beställning så löser vi det. Ersättning för produkter där det är ett uppenbart fabrikationsfel går ut till dig som kund, det kan vara genom att skicka ut en ny produkt om det är ett allvarligt fel så du inte kan använda produkten, eller en rabattkod till nästa gång om det är något mindre fel. Fotografera det som du anser är fel/trasigt och skicka till  [email protected] så hjälper jag dig. Vid en ej godkänd reklamation får du välja om du vill ha produkten tillbaka mot fraktkostnad eller återbetalning av återstående värde efter avdrag för administration och eventuell värdeminskning efter exempelvis användning etc.

 

ÅNGERRÄTT & RETUR

Om du inte är nöjd med din beställning av någon anledning har du full ångerrätt, returrätt eller bytesrätt inom 14 dagar efter att du har mottagit din beställning. Produkten får ej vara använd eller tvättad, endast testad storleksmässigt. Produkten ska vara i samma skick som när den lämnade mig annars gäller inte ångerrätten. 

För att skicka tillbaka en produkt ska du kontakta mig på [email protected] innan retur. Returer som skickas mot postförskott eller efterkrav utlöses ej.

Vid nyttjande av ångerrätten står du som kund för returportot, samt ansvaret för att returen kommer tillbaka till mig. Vid saknad av skickad retur får du som kund stå för förlorad produkt (du får ej tillbaka pengarna för produkten). Om du har betalt din beställning innan retur betalar jag tillbaka pengarna för de varor du returnerar.

Har du returnerat bara en del av din beställning, så återbetalas det du betalade för just den/de produkterna.

Utbetalning sker inom 30 dagar efter att jag har mottagit ett bankkonto/swishnummer där pengarna ska sättas in. Har du betalat via Payson sker återbetalningen från dem till samma konto eller kort du använde vid betalningstillfället.

Returadress:

M Öst Creative AB
Terrängvägen 6
14739 TUMBA

Returer som skickas till annan adress anses inte som giltiga och godkänns därmed inte.

OBS! Undantag från ångerrätten enligt §11 Lag (2014:14): Varor som tillverkats enligt kundens anvisningar eller som annars fått en personlig prägling. Därför är det extra viktigt att du själv kontrollerar att måttbeställda varor verkligen blir korrekt - vinyl som beställs per dm är ett exempel på måttbeställda varor!

Ångerrätten gäller heller inte varor med nedsatt pris, varor som skadats eller använts, eller specialbeställningar. Detta gäller också osäljbara varor som bläckpatroner och liknande där förpackningen är bruten.

 

PRESENTKORT

Öppet köp/ångerrätt gäller ej på presentkort. Om du använder ett presentkort för att betala din beställning och du inte utnyttjar hela summan ligger återstoden av summan kvar på den ursprungliga presentkortskoden. Om du betalar dina varor med presentkort och returnerar varorna återbetalas köpesumman i form av ett nytt presentkort. Om du har två presentkortskoder och vill utnyttja båda dessa, kontakta Mostcreative.se, summorna läggs då ihop på det ena presentkortet och det andra makuleras. 


FORCE MAJEURE

Mostcreative.se är befriade från påföljd av underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriade omständigheter enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriade omständigheter skall anses bland annat myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof.

I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc., onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

 

GDPR & BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

För att handla hos mig behöver du lämna dina personuppgifter som används för att kunna fakturera, leverera och informera gällande dina köp. Dessa uppgifter registreras i slutna system, som kund har du rätt att ta del av den information som finns registrerad om dig enligt GDPR (The General Data Protection Regulation). Du har alltid rätt att begära att dina uppgifter raderas och att få felaktiga uppgifter rättade. Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att jag måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

Genom att handla hos m:ost creative accepterar du dataskyddspolicyn och behandlingen av dina personuppgifter. Jag värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Jag varken säljer eller ger ut dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

m:ost creative är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till mig som kund. Dina personuppgifter behandlas av mig för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Nedan information är en summering av hur jag i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.


Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar jag ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. Dina uppgifter lagras så länge jag har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker endast efter samtycke från dig.

Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
Betalleverantör Vid genomförande av köp, delas information med min betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som jag använder mig av är: Payson Checkout 2.0 samt förskottsbetalning via Swish och Bankgiro (Swedbank).

Kreditupplysningsföretag Vid fakturaköp kan en kreditupplysning göras hos UC. Namn samt personnummer/organisationsnummer delas. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och skydda parterna mot bedrägeri.

Fraktbolag För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste jag dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. Det fraktbolag jag samarbetar med är: DHL och Postnord, samt vid vissa utlands- och specialbeställningar Schenker och UPS.

Ansvarig för dataskydd
m:ost creative är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.


Så skyddar vi dina personuppgifter
Webshoppen använder sig av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

Jag använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.

 

TVIST

Vid en eventuell tvist följer jag Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.


SPECIALBESTÄLLNING

Vid beställningar av vinyl som överstiger 1 meter per produkt och färg, som önskas uppdelat, tillkommer en kapningskostnad med 10 kronor för varje extra kap. Du uppger i meddelande till mig vilka färger du vill ha uppdelade samt i vilket storleksformat. Under TILLBEHÖR - Bra att ha - finns en produkt som heter EXTRA KAPNING AV VINYL, välj sammanlagt antal kapningar för att det ska bli rätt summa i kassan.

Specialbeställningar utöver det normala sortimentet tar ofta 5-8 arbetsdagar att få hem, observera att om din specialbeställning är stor kan en förskottsbetalning på 10% av summan tas ut, denna för att det inte alltid är möjligt att sälja specialbeställningen vid en eventuellt ångrad beställning. Om specialbeställningen är ovanligt tung eller skrymmande kan extra fraktkostnad tillkomma. Detta meddelas så snart den extra kostnaden upptäckts. 


AUKTORISERAD AV SISER

m:ost creative (M Österlund Creative) är auktoriserad återförsäljare/distributör gentemot privatkund- och hobbymarknaden i Sverige. Det betyder att jag har sett hur tillverkningen av Sisers textilvinyler går till och fått en genomgång av alla material på plats av Siser. Det innebär också att jag har direktkontakt med tillverkaren och om det skulle uppstå några frågor jag inte kan svara på gällande materialet så får jag snabbt svar direkt från källan. 

Siser genomför alltid en kvalitetskontroll av vinylerna innan de skickas ut till mig och vidare till dig.